woensdag 2 april 2008

Liever geen Meta-Refresh om te redirecten

Wanneer pas je Meta-Refresh toe?

De meta-refresh is oorspronkelijk in het leven geroepen om de huidige webpagina opnieuw te laden en niet om door te sturen naar een andere webpagina. Google News maakt bijvoorbeeld gebruik van een meta-refresh. Iedere 900 seconden worden de nieuwsberichten bijgewerkt zonder dat de bezoeker daar iets voor hoeft te doen:
meta equiv="refresh" content="900"

Liever geen Meta-Refresh om te redirecten

Meta-fresh wordt echter vooral gebruikt om te redirecten naar een andere pagina. Aangezien ook spammers hier gebruik van maken, kan het daarom tricky zijn om dit toe te passen. Ik raad aan om dit dus achterwege te laten.

Spammers maken een pagina vol met keywords om een zoekmachine te lokken. Vervolgens plaatst men een meta-refresh in die pagina, waarmee de bezoeker na een seconde wordt doorgestuurd naar de 'echte' pagina. Dit wordt afgestraft zodra dit door Google wordt ontdekt. De desbetreffende pagina zal verwijderd worden uit de database.

Ook voor bezoekers heeft de meta-refresh nadelen. Vaak is het niet duidelijk wat er gebeurt en schept het alleen maar verwarring. Bij een refresh na bijvoorbeeld een seconde kan men de backbutton van de browser niet meer gebruiken, wat erg frustrerend kan zijn.

Hoe moet het dan wel?

Lees meer : Hoe het beste redirecten?

Geen opmerkingen: